مروری بر برگزاری اولین همایش اقوام ایرانی

همایش اقوام ایرانی ، دانشجویان لک

دربخش نخست مجری با خوش آمد گویی شیرین و زیبا از مهمانان میزبانی کرد و از معناهای لغوی لک و واژه لکستان گفت و به صورت اجمالی گفت که در کجاها زندگی می کنندو سپس همه را دعوت کرد تا
با لکستان باشند و به همه وعده خاطره بیاد ماندنی داد و سپس باشندگان را خواست به

دربخش بعد مجری ازسر پر سودای لک و لکستان در تاریخ ایران و ایرانی

گفت و ادامه داد زبان لکی می تواند ارتباطی نزدیکی با زبان های کهن ایرانی چون پهلوی و اوستا داشته باشد. با پایان یافتن سخن مجری همه دست زدند،سپس بخش زنده تنبور زنی اجرا شد توسط دوست عزیزی به اسم مهدی ضیایی که به گفته دوستان گل کاشت.

مهدی ضیاعی ، دانشجویان لک


در
بخش بعد از مهمان گرانقدر و بزرگ کیومرث امیری کله جوبی معروف لک امیر دعوت شد که چون مجری ایشان را آقای کیومرث امیری کله جوبی خطاب کرد برخی از حضار ایشان را نشناختند و طبق معمولی دست زدند.       

لک امیر، lak amir ، دانشجویان لک

لک امیر با عرض خیر مقدم گفتن از
اهمیت این جشنواره ها گفت و اشاره ی هم به ارتباط روحی لک ها با ارمنی ها کرد که برای بسیاری جالب بود. وی سپس شعری لکی خواند که از پیش بر رو ی پاور پوینت به فارسی نوشته شده بود بر روی صفحه سالن پخش شد و همه را به دنیای دیگری برد و اگر اغراق نباشد گروهی اشک در چشمهایشان نشست و در پایان به هنگام پایین آمدن آقای لک امیر از روی سن همه حاضرین در سالن به احترام ایشان از جایشان بلند شده و دست زدند


به گونه ای که همه اقوام حاضر برای او ادای احترام کردند.

دربخش بعد سخنرانی آقای شهباز زاده بود که از گستره پراکندگی لک و لکستان و پیشینه تاریخی لکستان و معناهای اشتباهی، سهوی، یا از رو عمد راجع به لکستان گفت و به صورت خیلی کلی توضیح داد
که البته باعث دلخوری های پراکنده برای بعضی از حاضرین گردید .

شهباز زاده ، دانشجویان لک ، همایش اقوام ایرانی

در بخش بعد رقص سنگین سما و بعد هم رقص سه پا بود که بی پرده باید گفت دوستان در سالن به وجد آمدند و احساس شادی وافر
می کردند که به فرنود (علت) کمی زمان
رقص سنگین سما کوتاه شد و حدود 3الی 4 دقیقه به طول انجامید ولی رقص سه پا حدود 5الی 6دقیقه به طول انجامید.

رقص لکی ، دانشجویان لک ، همایش اقوام ایرانی

و در
پایان هم مجری خاطر نشان شد که در یک ساعت و خورده ای
نمی شود لک و لکستان
را معرفی کرد و به نمایندگی از لک های حاضر اعلام کرد ما هم هیچگاه ادعای بهترینی نخواهیم کرد و با هیچ قومی دشمنی نخواهیم داشت

رقص لکی ، دانشجویان لک

و بالاخره هم با پذیرای برساق از دوستان ، مجری به همراه سایر دوستان همه را به یزدان پاک سپردند.

همایش اقوام ایرانی ، دانشجویان لک

درپایان به پاس همه زحمات دوستان و مهمانان گرانقدر برای مهر

ورزی هایشان سپاسگزاری خواهم کرد و بنام ایزد که هر چه زودتر زبان پر محتوای لکی به سایر هموطنان و حتی فرهنگ های خارجی بشناسانیم
و بگوییم که اینجا مهر در همه
واژگان جاریست و بوی لطافت و عطر شاهانه و بزرگی و شیر مردی و هنر و ادب و فرهنگ والا
و ...هویداست.

همایش اقوام ایرانی ، دانشجویان لک ، لکستان ، قوم لک

در پایان از مهمان ویژه، گرانقدر و دوست داشتنی آقای لک امیر(کیومرث

امیری کله جوبی) و جناب آقای شهباز زاده بزرگوار و دوست عزیزم آقای مهدی ضیایی نوازنده تنبور و دوستان خوبم

گروه رقص و سایر دوستانی که مهربانانه مهر ورزیدند سپاسگزاری
می کنم و دستشان را
با افتخار خواهم فشرد.

همایش اقوام ایرانی

سخنرانی لک امیر در دانشگاه هشت بهشت اصفهان:

کیومرث امیری کله جوبی معروف به لک امیر که از سوی دانشجویان لک زبان دانشگاه هشت بهشت اصفهان به جشنواره اقوام ایرانی به این دانشگاه دعوت شده بود در جمع دانشجویان  اقوام لک، کرد، بختیاری و ارمنی در این دانشگاه سخنرانی کرد.


وی گفت:
اقوام 
کرد، لر، بختیاری و بویژه ما مردم لک زبان (قوم لک) عشق و علاقه خاصی به ارمنی ها داریم
و
چنانچه به تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران زمین مراجعه کنیم خواهیم دید همه ی ما این اقوام در طول تاریخ عاشق ارمنی ها بوده ایم و حضور ارمنی ها در ادبیات ما حضوری پرشور و دائمی بوده است.

لک امیر سپس با قرائت یک بیت از اشعار خود به زبان لکی که
در آن شیرین ارمنی را مورد ستایش قرار داده است گفت :

حکایت عشق خسروپرویز پادشاه

ساسانی با شیرین دختر ارمنی که فلسفه ی عشق ممنوعه در سرزمین آبا و اجدادی ما را خلق نموده است

یکی از بارز ترین و عاطفی ترین موضوعات تاریخی ما و نمادی از روابط


عاطفی ما ایرانی ها و بخصوص اقوام لک، کرد، لر و بختیاری با این قوم است.


امیری کله جوبی در بخش دیگری از سخنانش گفت:‌ من گمان می کنم ما لک ها با لرها از یک پدر و مادر هستیم

و این نسبت ما با کردها آن است که با این قوم از یک پدر هستیم و در خصوص بختیاری باید عرض کنم با آنها از یک مادر بدنیا آمده ایم اما احساس ما نسبت به ارمنی ها احساسی عاطفی و عاشقانه است.

(البته از همین سخنان لک امیر کامل مشهود است که لک قومیتی مستقل است که نه جزء لر است و نه جزء کرد)

و ارزش و اعتبار آنها را در تاریخ سیاسی و ادبی خود ارج می نهیم.

وی افزود: از آنجایی که دانشجویان از اقوام مختلف در دانشگاهها جوانانی با
حس و حال پرشور جوانی و به قومیت های خویش با تعصب و احساسات لطیف جوانی می نگرند

این مشکل وجود دارد که خدای نکرده آنها همدیگر را خوب درک نکنند و باعث ایجاد اختلافاتی در میان آنها شود علیرغم اینکه این اختلافات احساسی و زودگذر است

اما
وجود آن خطرآفرین و به زیان فرهنگ و دانش عمومی ما تمام خواهد شد.

لک امیر افزود :

وجود تعدد قومیتها در هر جامعه ای نشانه گستردگی و عمق فرهنگ آن جامعه است و باید هر کدام از اقوام با داشته های خود بر غنایی فرهنگ و دانش عمومی بیافزایند نه

اینکه 
قومیت باعث ایجاد تفرقه و یا اختلاف گردد. وی از دانشجویان خواست با علم و آگاهی و شناخت دقیق قضایای موجود را دنبال کنند و از احساسات و اختلافات میان خود به شدت  بپرهیزند.

بر اساس این گزارش لک امیر در پایان با قرائت قصیده ای کوتاه از سروده های خود به زبان لکی به سخنان خود پایان داد .

این گزارش می افزاید:

پس از سخنان لک امیر سجاد عینی یکی از دانشجویان لک زبان و از بانیان
برگزاری این جشنواره طی سخنانی لک امیر را ستود و از او به عنوان پرچم لکستان یاد کرد.
تصویری از جمعی از شرکت کنندگان این همایش

همایش اقوام ایرانی ، دانشجویان لک

گزارش می افزاید لک امیر پس از ترک سالن از سوی همه ی اقوام حاضر در جشنواره به شکل فوق العاده ای مورد تشویق و احترام قرار گرفت.



نشست
لک امیر با دانش پژوهان کلاس شعر کاووش :

کیومرث امیری کله جوبی معروف به لک امیر که از سوی دانش پژوهان کلاس شعر کاووش به جلسه ی هفتگی آنان دعوت شده بود با دانش پژوهان این کلاس به بحث و گفتگو پرداخت.

امیری گفت :
از یک سو آثار منتشر شده طی این سالها حکایت از افت کمی و کیفی ادبیات
داستانی و رمان طی سه دهه ی گذشته در جامعه ی ما دارد ولی از سوی دیگر شواهد نشان می دهد مخاطبان این آثار و به طور کلی علاقمندان به فرهنگ و دانش خصوصاً دانش بومی در جامعه ما و در میان قشر جوان بسیار زیاد شده است.

وی از شاهنامه فردوسی
به عنوان یک رمان ارزشمند و اثر گذار منظوم نام برد و در این
باره گفت: به نظر من شاهنامه فردوسی رمانی ارزشمند و تاثیر گزار به زبان فارسی منظوم است که بسیاری از نویسندگان جهان از آن الهام
گرفته اند.

امیری کله جوبی

رمان بینوایان نوشته ی ویگتور هوگو را مادر رمانهای عصر حاضر در جهان خواند و اظهار داشت : نویسندگان و خالقین آثار در هر کجای جهان چنانچه با آثار کلاسیک آشنایی نداشته باشند خلاء بزرگی را در آثار خود خواهند داشت.

وی با تاکید بر حفظ و نگهداری زبان مادری گفت : اهمیت زبان مادری تا آنجاست که هر اندازه از زبان مادریمان دور بیافتیم از هویت خویشتن خویش و از آثار کلاسیک و ماندگار خود دور افتاده ایم.

وی با مهم خواندن پرداختن به زبان مادری گفت: در زبان
مادری هر قوم و ملتی پدیده های بی نظیر و منحصر بفردی وجود دارد که به جزء در آن
زبان در زبان هیچ ملت و قوم دیگری نمی توان یافت.

امیری خطاب به دانش پژوهان کلاس شعر کاووش گفت :

عشق و ایمان داشتن به آنچه که در باره اش
شعار می دهیم از اصول ضروری و پر اهمیت است و نداشتن عشق و ایمان یا به گفته ی
ساده تر اهل عمل نبودن از معضلات و مشکلات بزرگ در هر جامعه ای است که جبران آن غیر ممکن و هزینه های آن برای فرد و جامعه غیر قابل جبران است.

 و باید عرض کنم یکی
از مشکلات بزرگ امروز ما عمل نکردن به آن چیزی هاست که شعارشان را می دهیم و به همین خاطر عرض می کنم باید اهل عمل باشیم و از شعار زدگی و احساسی برخورد کردن با مسائل جداً بپرهیزیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش دانش پژوهان را به مطالعه فراوان و عمیق دعوت کرد و افزود:
تمامی بدبختی های انسان ها و بطور کلی جوامع در جهل و نا آگاهی است و بدتر از آن در نیمه نصفه آگاهی داشتن است. به این معنی که بسیاری از ما که اهل مطالعه هم هستیم و ادعا هم داریم ولی دانش و آگاهی خود را تا جایی ارتقاء نداده ایم که مفاهیم را درست و به جا درک کنیم و این امر باعث کج اندیشی،‌ عدم درک مفاهیم و موضوعات و در
نتیجه بانی اختلافات می شود

و لطمات سنگین و سهمگینی را به روابط ما با واقعیت ها
و بطور کلی به جامعه و افراد می شود.

لک امیر در پایان گفت :
امروزه خوشبختانه شاهد توجه ویژه دانش پژوهان و بالاخص نسل
جوان منطقه زاگرس به زبان لکی و زبان مادری هستیم و در طول مدت نه چندانی زیادی رشد و نمو خوبی در این زمینه داشته ایم و تردید نیست توجه و تقاضای مردم کرمانشاه و خصوصاً جوانان این خطه به زبان مادری باعث شده بسیاری از نویسندگان لک که آثار خود را به زبان غیر لکی ارائه داده اند به فکر خلق آثار لکی و توجه به خلق آثاری به زبان لکی بیافتند و این بسیار امیدوار کننده است.
lak Amir ، lakail ، lakail ues

بر اساس این گزارش در این نشست خسروی، ماوایی و عده ای دیگر از دانش پژوهان کلاس با ارائه ی آثارشان آن را در حیطه ی نقد و بررسی شرکت کنندگان حاضر در نشست قرار داد و در این باره بحث و گفتگوهایی انجام گرفت.

 

/ 6 نظر / 95 بازدید
لك با غيرت نورآباديم

سلام درود برهمه اي افرادي كه دستندركار اين وبلاگ هستند من لك با غيرت نورآباديم نه كرد م نه لر فقط من لكم لكم لكستان جونم است علي احمدي نامم است نه كردم نه لر اين حامد كرد خائن اگه گيرم بيفته ... در ميارم ما توء نورآباد كسي رو نمي شناسيم كه بگه ما كرديم يا لريم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! تف روزگار ببين كار نورآباد به كجا رسيده حاضر سر جونم قسم بخور اين بابا نورآبادي نيست اصلاً لك نيست من امروز با اين وبلاگ شما آشنا شدم خيلي فره فره تا خدا مزانه فره خوشحال شدم

حامد

لک با غیرت نورآبادی چیه، بهت برخورده، هر کسی نظری داره، و همه آزادن که نظرات خودشونو ابلاغ کنن و بقیه تصمیم بگیرن که کی راست میگه، جدی کسی رو تو نورآباد نمی شناسی که بگه ما لریم یا کوردیم؟؟؟؟؟ اینو واسه کی میگی؟؟ از کجا اومدی ما نمیدونیم؟؟؟ 80 درصد نورآباد میگن ما لریم 5 درصد میگن ما کوردیم(مخصوصا طایفه چاواری و کاکاون) 15درصدم که اکثرا جوان و دانشگاهی هستن میگن ما لکیم درضمن درست حرف بزن، توم اگه گیرم بیوفتی ..... درمیارم، باز فرهنگ ناب لکی رو به نمایش گذاشتین؟ درد ما احمقی مردمه نه چیزه دیگه حالا مردم نورآباد لک، لر یا کورد مراسم رسمی توی نورآباد با زبان فارسیه حتی توی روستاها اگه کسی بمیره، شیخ اون روستا و شیخی که لکه و تمام مردم اونجا لک باشن با زبان فارسی حرف میزنن باشه شما لک ولی من کوردم شما اصالت لکی خودتونو حفظ کنید منم اصالت کوردی خودمو بعد از 5 سال دیگه ببینید کی حذف شده کی اصالتشو حفظ کرده من به عنوان یه کورد اگه ببینم لک ها اصالت خودشونو حفظ میکنن خوشحال میشم شما به جای اینکه بگید لکی اینه، لکی چجوری نوشته میشه، میاد میگید لک ها لر هستند یا نیستند، توهین هم میکنید به اقوام مختلف اصلا سایت شما ال

گراوند

بابا لره لرستانی از دراویش قرن های اول هجری که به زبان لکی اشعاری سروده...حالا ما مگر از دنیا عقب باشیم که تاریخ خودمون رو برای استقلال من درآوردی شما از بین ببریم.من یک لکم افتخار هم میکنم که لکم اما لر بودنم رو فراموش نمیکنم. ارتباطم رو با همه ی لرها حفظ میکنم.با بختاری...کهگیلویه..شیراز. اکثر لرستان لک نشینه.پ ما خنگ بودیم که اسم استانمون رو گذاشتیم لرستان. ایلام هم لرستان پشتکوه بوده. ساده لوح نباشید

برادران از اینکه زحمت کشیده واین مطالب را جمع آوری نموده اید لازم به ذکراست تعداد عظیمی از لک زبانان در منطقه استان قزوین زندگی می کنند که در مسیر جاده رشت هستند از محمود آباد الی لوشان ورشت ولنگرود منطقه چمخاله وگروهی در مسیر تاکستان قزوین که اعلب با فامیلی غیاثوند هستند و زبان وگویش اغلب آنها لکی است حتی اداب وسنن لطفا در این زمینه هم تحقیقات انجام دهید

ابراهیم نیک بین

برادران از اینکه زحمت کشیده واین مطالب را جمع آوری نموده اید لازم به ذکراست تعداد عظیمی از لک زبانان در منطقه استان قزوین زندگی می کنند که در مسیر جاده رشت هستند از محمود آباد الی لوشان ورشت ولنگرود منطقه چمخاله وگروهی در مسیر تاکستان قزوین که اعلب با فامیلی غیاثوند هستند و زبان وگویش اغلب آنها لکی است حتی اداب وسنن لطفا در این زمینه هم تحقیقات انجام دهید